Månadens bok april 2024

Ture Nerman- är nazismen död

Tal i norsk radio 6 april 1946

Ture Nerman beskriver nazismens ideologi, dess förankring hos olika medborgare, och vad krävs för att bemöta nazismen

Nazismens ideologi:

Nazismen har sina rötter i ett samhälle som saknar moraliska normer människor emellan och den personliga okränkbarhet som utgör den mänskliga kulturens väsen.

Vilka människor blir nazister:

Förutom från rena asociala våldsverkarna, de misslyckade som eldas av revansch, de svaga som i egen vanmakt drömmer om ”den starke mannen”, kverulanten som har haft i någon mån rätt i egen sak. där är de nationalistiskt överbetonad, andligt undernärda som aldrig fått fosterlandskänslan insatt dess sammanhang med den allmänmänskliga solidariteten utan perverterats till raskänslor och herrefolksmentalitet

Förutom dessa personliga brister är sociala förhållanden avgörande för nazismens uppkomst i ett samhälle. Det bristande kunskap om frihet och folkstyre. Det är korruption i det allmänna. Det är orättvisor mot småföretagares berättigade strävande, det är statens alltför ringa hänsyn till människorna, likriktningen som kränker människovärdet. Och det är framför allt människornas osäkerhet i sitt dagliga liv, om själva existensen ett samhälle av kris och krig.

Vad krävs för att bemöta nazismen:

I talet beskriver Ture Nerman två förutsättningar för att bekämpa nazismen:

För det första måste man bemöta den nationella förbannelse som grundar sig på bristande internationell solidaritet och i stället ge ungdomen humanitetens ideal och inte bara beundran för teknik och effektivitet. En lugn, säker människa är i regel en god människa, en rädd är oberäknelig. Vi måste dessutom skapa säkerhet, och det räcker inte med bara nationell planhushållning. Det fodras en internationellt ordnad hushållning, som äntligen upphäver kriser och krig

Först då kan vi på allvar bekämpa våldet.

Dessutom är det farligt att stå likgiltig, passiv till nazismen och inte inse att nazismen inte är ett politiskt parti bland andra.

Nazismen lever så länge någon bryter mot eller ursäktar brott mot internationell solidaritet och humanitet. Nazismen lever så länge någon beundrar makt utan rätt. Nazismen lever så länge någon blint lyder en ledare. Nazismen lever så länge någon exploaterar en medmänniska till hennes förnedring. Nazismen lever så länge någon yttrar en antisemitisk glosa.

Arbetarrörelsens  Minnesbibliotek                                                                 Nils Erik Samuelsson

Detta inlägg publicerades i Månadens historielektion. Bokmärk permalänken.